Saturday, January 31, 2009

kaHWin!!

Haaaaaaaaaaaaaa...........

ASsalamualaikum sahabat sumer............
pe khabar??
cihat....
harap gitulah er

Kali ni, sye nk bwk kwn2 sume borak2 pasal isu yang panas gak r, isu "nikah". hehe
bukan nk gatal ke, ape k,cume nk bkak minda. sebenarnya kahwin ni sangat bagus di sisi agama kerana ianya dapat menghalalkan pergaulan antara lelaki dan pmpuan, selain itu, ia juga dapat membuka pintu rezeki dan dalam masa yang sama, kita dapat mengembangkan zuriat. banyaklah lgla kebaikan kahwin ni kalo nk diceritakan dari sudut agama.

Kwn2, tahukah anda, sebenarnya disebalik perkahwinan ni ada satu tanggungjawab yang sangat besar yang perlu kite tempuhi. terutama bagi yang brgelar suami, isteri pun tidak kurangnya. kite perlu berfikir dengan matang da waras kerana kita perlu pertahankan perkahwinan kita hingga ke akhir hayat. Hal ini kerana dapat kita lihat dewasa kini, ramai pasangan yang kecundang dalam alam perkahwinan terutama golongan artis. Ada yang dari kalangan mereka, perkahwinan terlalu singkat sudah gagal, ambillah iktibar wahai sahabat, jadikanlah agama sbagai panduan yg paling utama dalam apa jua perkara t'utama soal kahwin ni.

lagi 1, zaman sekarang ni,harga anak gadis dah semakin mahal.huhu. kureng2 nk kahwin kene ada dalam RM20000. fuh!! sakit gak angka tu bg yang kurang berada. Jd, bile kite dah habis duit banyak2 sbb nk kahwin, x kn nk rosakkannya. tol x? oleh itu, bg kite yang nk rancang utk berumah tangga ni, fikirlah masak2 dan banyak2 la mintak bantuan dan petunjuk dari ALLAH dlm doa terutama dalam tahajud. ALLAH lah sebenarnya yg MAHA berkuasa utk tentukan semua perkara hatta utk mengelipkan mata kite sekalipun.

utk yang terakhir, soal belanja ni, kenela kite menyimpan.....skrang ni, bukan hrga barang je naik, nk khwin pun belanja naik,HOHOHO!. pandai-pandaila kite berusaha utk mencari keperluan buat perkahwinan ni. bersedialah dari sekarang. jangan hanya berseronok kerana dunia ni pun sementara.huhu. semua akan KEMBALI ke pada-NYA jua.

No comments: